Η Google ανακοίνωσε ότι στις 31 Μαρτίου κλείνει οριστικά την πλατφόρμα του Google Plus και παροτρύνει του χρήστες να αποθηκεύσουν το περιεχόμενό τους μιας και δε θα υπάρχει δυνατότητα ανάκτησης.
Σύμφωνα με στοιχεία που μας έχει δώσει η ίδια η Google το περισσότερο από το 90% των sessions στην πλατφόρμα ήταν κάτω των 5 δευτερολέπτων. Αυτό σημαίνει ότι οι επισκέπτες είτε δεν έβρισκαν το περιεχόμενο και το περιβάλλον ενδιαφέρον ή ελκυστικό και αποχωρούσαν αμέσως είτε έμπαιναν εξαρχής κατά λάθος.
Πώς όμως έφτασε στο τέλος και γιατί δεν πέτυχε αυξήσει τον αριθμό των ενεργών χρηστών του; Στην Pointer βάλαμε κάτω τα δεδομένα, κάναμε την έρευνα μας και παρουσιάζουμε πώς από το δίκτυο που οραματίστηκε κάποτε ότι θα “κατακτήσει” όλο το Internet φτάσαμε στο οριστικό του κλείσιμο.
Αρχικά θα πρέπει να κατανοήσουμε το λόγο δημιουργίας του και τελικά τον σκοπό που εξυπηρετούσε. Το Google Plus φτιάχτηκε με το Facebook κατά νου και αποτέλεσε την 4η προσπάθεια της εταιρείας να εισέλθει στο χώρο των κοινωνικών δικτύων και να ανταγωνιστεί την πλατφόρμα του Zuckerberg. Έπειτα από 3 αποτυχημένες προσπάθειες, το 2011 το Google Plus βγήκε στον αέρα και έδειχνε ικανό να γίνει το αντίπαλο δέος του Facebook. Τα πράγματα όμως δεν κύλισαν ιδανικά και οι πραγματικά ενεργοί χρήστες ήταν ελάχιστοι.
Πάμε να δούμε μερικούς λόγους για τους οποίους απέτυχε:
🎯 Άστοχο λανσάρισμα
Οι μεγάλες προσδοκίες που δημιουργήθηκαν από το κοινό στο άκουσμα του Google Plus δημιούργησαν μια σημαντική ζήτηση. Αρχικά άνοιξε μια beta έκδοση της πλατφόρμας η οποία ήταν κατά κάποιο τρόπο “για λίγους”. Δε μπορούσες να εγγραφείς σε αυτή και συμμετείχες μόνο με πρόσκληση κάποιου μέλους. Και κάθε μέλος είχε περιορισμένο αριθμό προσκλήσεων που μπορούσε να στείλει. Όταν λανσαρίστηκε η εφαρμογή λοιπόν δημιουργήθηκε μεγάλος “θόρυβος” καθώς πολύς κόσμος ήθελε να συμμετέχει στο νέο κοινωνικό δίκτυο και δε μπορούσε. Αυτό δημιούργησε μία ζήτηση η οποία ανατροφοδοτούνταν. Ωστόσο ο χρόνος πέρασε και η περιοριστική πολιτική της Google συνεχίστηκε πράγμα που άρχισε πλέον να λειτουργεί αρνητικά. Λιγότεροι χρήστες σημαίνει λιγότερες αλληλεπιδράσεις που με τη σειρά τους φέρνουν λιγότερο ενδιαφέρον για αυτό. Και όταν το Google Plus είχε πλέον κατρακυλήσει η Google άνοιξε τις εγγραφές προς όλους. Τότε όμως ήταν λίγο αργά.
👉🏻 Υποχρεωτική χρήση για τους Youtubers
Σε μια όχι και τόσο φιλική κίνηση (περισσότερο απελπισίας θα λέγαμε) και βλέποντας ότι το νέο κοινωνικό δίκτυο δεν προχωράει σύμφωνα με τα σχέδια, το 2013 η Google ανάγκασε τους χρήστες του Youtube να ανοίξουν Google Plus προκειμένου να μπορούν να ανεβάζουν αλλά και να σχολιάζουν βίντεο. Αυτό εκνεύρισε πολύ κόσμο και δυσφήμισε το ίδιο το Google Plus αφού άφηνε την εντύπωση ότι η εταιρεία προσπαθεί να επιβάλλει στο κοινό κάτι που δεν αρέσει. Με μια σύντομη έρευνα στο διαδίκτυο θα βρείτε πληθώρα άρθρων και βίντεο εκείνης της εποχής από απογοητευμένους χρήστες που κατακρίνουν με τον χειρότερο τρόπο την κίνηση αυτή.
👥 Facebook
Σε μια αγορά δεν “παίζεις μπάλα” μόνος σου. Ήδη από τα πρώτα του χρόνια το Facebook είχε δείξει τις προοπτικές που είχε και όταν λανσαρίστηκε το Plus είχε μια σημαντική εγκατεστημένη βάση χρηστών η οποία αυξάνονταν με ταχύτατους ρυθμούς. Σε αυτό το περιβάλλον η ανοιχτή σε όλους πλατφόρμα του Facebook έπαιρνε όλο τον κόσμο έχοντας απέναντί του μια πλατφόρμα που δεν επέτρεπε στον καθένα να γίνει μέλος.
📲 Μέτρια εμπειρία χρήστη
Εδώ να πούμε ότι άσχετα με τις προτιμήσεις του καθενός υπάρχουν κάποια αντικειμενικά πράγματα στο Plus που δεν το έκαναν και την πιο ιδανική λύση για τον απλό χρήστη. Σημαντική είναι η έλλειψη λειτουργιών στην mobile έκδοση. Και ενώ υπάρχει dedicated εφαρμογή ποτέ αυτή δεν αποτέλεσε μια πλήρως λειτουργική λύση και δεν είχε καμία σχέση με την αρκετά φιλική desktop έκδοσή της. Επίσης ο τρόπος λειτουργίας του βόλευε περισσότερο μια επαγγελματική σελίδα παρά έναν απλό χρήστη. Αυτό έγινε μιας και το Facebook δεν είχε αναπτύξει το τεράστιο κεφάλαιο που σήμερα λέγεται “Facebook Business”. Στην Google πίστευαν ότι θα κερδίσουν ένα κοινό που ο βασικός ανταγωνιστής αδυνατούσε να ικανοποιήσει πλήρως τα πρώτα του χρόνια. Γι’ αυτό και οι λειτουργίες με τις ομάδες και τις κοινότητες που είχε αν και πολύ χρήσιμες ποτέ δεν κατάφεραν να κερδίσουν το μέσο χρήστη.
Γιατί όμως αποφάσισε τώρα να κλείσει το Google Plus;
Αν και σιωπηρά εδώ και χρόνια η Google δεν ασχολείται με το κοινωνικό της δίκτυο αλλά δεν έδειχνε και την πρόσθεση να κλείσει το διακόπτη. Έπειτα όμως από μια μεγάλη διαρροή προσωπικών δεδομένων πάνω από 500.000 χρηστών του την οποία μάλιστα η Google κρατούσε και κρυφή τα πράγματα άλλαξαν. Έτσι η πλατφόρμα κλείνει και το Google Plus περνάει στην ιστορία.
Κλείνοντας θα λέγαμε πως το Google Plus δεν κατάφερε ποτέ να προσελκύσει τον απλό χρήστη που “διψάει” για πλούσιο περιεχόμενο και αλληλεπίδραση. Και η έλλειψη αυτών είναι που τελικά κατεβάζουν τα ρολά στην πιο μεγάλη έως και σήμερα προσπάθεια της Google να αποκτήσει ένα μεγάλο κοινωνικό δίκτυο. Και ποιος ξέρει ίσως στο μέλλον να δούμε και μία 5η προσπάθεια.
Παρά το κλείσιμο της καταναλωτικής έκδοσης, το προϊόν θα παραμείνει διαθέσιμο για τις επιχειρήσεις μέσω της πλατφόρμας G Suite. Λέγεται ότι θα διατηρηθεί η έκδοση για τους επαγγελματίες με σκοπό τη συζήτηση μεταξύ συναδέλφων και θα επιχειρήσει να εξελιχθεί σε έναν ανταγωνιστή για εφαρμογές όπως το Slack για παράδειγμα. Κάποιοι λένε πώς ήδη η Google ετοιμάζει τον διάδοχό του με χαρακτηριστικά Instagram. Κάποιοι πάλι εικάζουν ότι θα αναπτύξει περισσότερες social λειτουργίες στο Youtube και θα εκμεταλλευτεί την τεράστια βάση χρηστών που έχει εκεί. Ό,τι από τα παραπάνω και να ισχύει το σίγουρο είναι ότι θα περιμένουμε με ανυπομονησία τη νέα κίνηση της Google!