Πώς το web hosting σου επηρεάζει το SEO – Τι ισχύει με τα domain names (2022)

Δεχόμαστε συνεχώς την εξής ερώτηση από πελάτες μας: Επηρεάζει το web hosting που έχω το SEO της ιστοσελίδας μου; Η πιο σωστή ερώτηση είναι πώς το επηρεάζει. Είναι βέβαιο ότι το πώς κάνεις host την ιστοσελίδα σου παίζει ρόλο και στην απόδοσή της στις μηχανές αναζήτησης. Το θέμα αυτό έχει συζητηθεί αρκετά από το community του internet. Η αλήθεια είναι ότι ενώ ψάξαμε αρκετά για να ξεδιαλύνουμε όλες τις πτυχές του ζητήματος και πέφταμε συνεχώς σε αντιφατικά στοιχεία και αρκετή παραπληροφόρηση

Μία απλή αναζήτηση για SEO myths θα σου βγάλει τόσα πολλά και διαφορετικά αποτελέσματα ικανά για σε πείσουν για το μικρό χάος που επικρατεί στο κομμάτι αυτό.

Βασική πηγή ύπαρξης αυτών των αντιφάσεων είναι η ίδια η Google η οποία είναι αρκετά φειδωλή στις πληροφορίες που μας δίνει για το πώς αξιολογεί και εν τέλει βαθμολογεί τα site. Ένας ακόμη λόγος είναι ότι ο αλγόριθμος της Google δεν είναι κάτι στατικό. Είναι ένας “ζωντανός οργανισμός” και οποιαδήποτε επί μέρους ανάλυση δεν είναι τίποτα παραπάνω από μία φωτογραφία της στιγμής.

Έτσι στην Pointer βάλαμε κάτω τα δεδομένα και απαντάμε ένα προς ένα στα εύλογα ερωτήματα, δίνοντας σου την πραγματική διάσταση της επίδρασης του server που χρησιμοποιείς στο SEO. Όλα αυτά φυσικά αναφέρονται στο σήμερα και με βάση τα τελευταία δεδομένα που έχουμε συλλέξει.

Ξεκινάμε!

Πόσο επηρεάζουν το SEO τα επί μέρους χαρακτηριστικά ενός server

Παρακάτω σας παραθέτουμε τους πιο κοινούς παράγοντες για SEO που σχετίζονται με το web hosting και κατά πόσο σύμφωνα με τη δική μας έρευνα πρέπει να τους προσέξεις.

Downtime

Εδώ μιλάμε φυσικά για το χρόνο κατά τον οποίο η ιστοσελίδα σου δεν είναι στον αέρα εξαιτίας δυσλειτουργιών του server φιλοξενίας. Τα “μηχανάκια” της Google (web crawlers) προσπαθούν να επισκεφθούν το site σου αρκετές φορές μέσα στη μέρα. Όταν επισκέπτονται το site σου και αυτό είναι offline, κρατάνε την πληροφορία ότι δεν είναι προσβάσιμο και προχωρούν στο επόμενο. Αν αυτό συμβαίνει συχνά, το site σου χαρακτηρίζεται αναξιόπιστο και υποβαθμίζεται στο ranking της Google. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με τις υπόλοιπες μηχανές αναζήτησης.

Σκέψου ότι ο περισσότεροι πάροχοι υπόσχονται ~99.9% uptime. Αυτό είναι το ελάχιστο που θα πρέπει να ζητάς. Ιδανικά θα ήθελες 100% αλλά η αλήθεια είναι ότι μιλάμε για φυσικά μηχανήματα, λογισμικά, ενημερώσεις και πολλούς παράγοντες. Οπότε ακόμα και στα πιο ακριβοπληρωμένα web hosting ένα πολύ μικρό downtime είναι αναπόφευκτο.

Ο ιδανικός τρόπος να έχεις τον έλεγχο σε αυτές τις περίπτωσεις είναι κάποιο σύστημα ειδοποίησεων που θα σου δείχνει πότε το site σου ήταν κάτω και για πόση ώρα. Έτσι, μέσα σε ένα διάστημα μερικών εβδομάδων θα έχεις μία καλή εικόνα του downtime του site σου και θα είσαι σε θέση να αξιολογήσεις και το uptime του host provider σου. Είσαι στο επιθυμητό σημείο που θέλεις ή μήπως ήρθε η ώρα για μια αλλαγή;

Τελικά το downtime επηρεάζει το SEO; ΝΑΙ 

Ταχύτητα φόρτωσης του site

Είναι δεδομένο ότι ο παράγοντας της ταχύτητας είναι σημαντικός για το SEO. Το πόσο πολύ επηρεάζει είναι θέμα προς συζήτηση. Η ίδια η Google στο παρελθόν μας έχει δηλώσει εμφατικά ότι δεν παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Ωστόσο οι επαγγελματίες χώρου εμπειρικά μας λένε σχεδόν ομόφωνα ότι επηρεάζει και μάλιστα αρκετά.

Είναι κοινά αποδεκτό ότι ένας χρόνος φόρτωσης της σελίδας που ξεπερνάει τα 2 δευτερόλεπτα κάνει αμέσως τους επισκέπτες να σκεφτούν να πάνε πίσω και να κλικάρουν την επόμενη εναλλακτική τους. Ειδικότερα για τους mobile χρήστες τα νούμερα είναι ακόμη πιο εντυπωσιακά. Μία έρευνα της ίδιας της Google πίσω στο 2016 μας δίνει το ποσοστό των 53% των mobile χρηστών να εγκαταλείπουν το site όταν αυτό κάνει πάνω από 3 δευτερόλεπτα να φορτώσει. Και βεβαίως τα νούμερα αυτά τρομάζουν πολύ περισσότερο αν αναλογιστούμε πόσο περισσότερο πλοηγείται σήμερα ο μέσος χρήστης με το κινητό του σε σχέση με τον σταθερό υπολογιστή. Η ταχύτητα φόρτωσης αναπόφευκτα επηρεάζει και το τη συνολική αλληλεπίδραση των επισκεπτών στο site κάτι που αλυσiδωτά φέρνει και χαμηλότερες επιδόσεις στο SEO.

Πρακτικά ένα site που αργεί να φορτώσει δημιουργεί ένα ντόμινο κακών μαντάτων. Aκόμη και αν ισχύει αυτό που αναφέρει η Google και πράγματι μετράει λίγο η ταχύτητα ενός site στο ranking της, δεν έχει εν τέλει ιδιαίτερη σημασία. Η ταχύτητα φόρτωσης ενός site επηρεάζει πάρα πολλούς άλλους παράγοντες για το SEO. Επομένως η βελτίωση της ταχύτητας φόρτωσης ενός site θα πρέπει να βρίσκεται πολύ ψηλά στη λίστα των αλλαγών σου όταν ασχοληθείς με το SEO. Τόσο σε επίπεδο server όσο και προγραμματιστικά σε επίπδο website.

Τελικά η ταχύτητα επηρεάζει το SEO; ΝΑΙ 

Τοποθεσία Server

Σήμερα με την ευρεία χρήση CDNs όπως η Cloudflare, η τοποθεσία του server μετράει λιγότερο συγκριτικά με μερικά χρόνια πριν.

Η ίδια η Google παλιότερα, δια στόματος ενός ειδικού της στο κομμάτι της αναζήτησης του Matt Cutts, είχε τοποθετηθεί ξεκάθαρα για το συγκεκριμένο ζήτημα:

Προσπαθούμε να επιστρέφουμε τα πιο σχετικά αποτελέσματα στην αναζήτηση του χρήστη για κάθε χώρα. Και η τοποθεσία του server είναι ένας από τους παράγοντες που μετράμε στην προσπάθεια μας αυτή.

Matt Cutts, πρώην ειδικός της Google για τη βελτίωση του Google Search

Σήμερα βέβαια, οι τεχνικές της Google για εμφάνιση των κατάλληλων αποτελεσμάτων έχουν κάνει σηματικά βήματα προόδου, έχουν μεγαλύτερη ακρίβεια ενώ σε μεγάλο βαθμό και η τοποθεσία του server έχει περάσει σε πολύ δεύτερη μοίρα.

Η τοποθεσία του server επηρεάζει το SΕΟ με έμμεσους τρόπους:

Απόσταση επισκεπτών από το server

Η φυσική τοποθεσία του μηχανήματος είναι σημαντικός παράγοντας της αρχικής απόκρισης του website. Αν ο server είναι πολύ μακριά από το σημείο που είναι ο χρήστης, θα υπάρχει μία μικρή καθυστέρηση κατά τη μεταφορά των δεδομένων. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι επισκέπτες του site να παρατηρούν μία σχετική καθυστέρηση κατά την φόρτωση της σελίδας σου. Η ταχύτητα όπως αναφέραμε και παραπάνω είναι ένας καθοριστικός παράγοντας που επηρεάζει το Google ranking του site σου. Αν δηλαδή το πελατολόγιό σου βρίσκεται στην Ελλάδα θα ήταν καλή σκέψη να φιλοξενήσεις το site σου σε Ελληνικούς servers.

Νομικά ζητήματα

Ένα ακόμη ζήτημα που πρέπει να έχεις υπόψη σου είναι η νομοθεσία της χώρας στην οποίο βρίσκεται ο server που χρησιμοποιείς. Μπορεί σε κάποιες χώρες να είναι παράνομη η δραστηριότητα για την οποία κάνεις host. Για παράδειγμα ενώ τα στοιχηματικά παίγνια είναι νόμιμα στην Ελλάδα, αν επιλέξεις διακομιστή σε περιοχή που αυτά απαγορεύονται όπως το Τέξας, δε θα είσαι καλυμμένος νομικά. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και για το πλήθος των προσωπικών δεδομένων που επιτρέπεται να είναι αποθηκευμένα στον server. Και αυτό είναι κάτι που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή.

Τα νομικά ζητήματα δεν επιδρούν άμεσα στο SEO αλλά σίγουρα επηρεάζουν τη στρατηγική σου και μπορούν μακροπρόθεσμα να σε “ρίξουν”. Αρκετά συχνή είναι η περίπτωση να δοθεί εντολή “κατεβάσματος” ενός site που δεν είναι συμβατό με τη νομοθεσία. Κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει μεγάλη ζημιά στο ranking σου.

Τελικά η τοποθεσία του server επηρεάζει το SEO; ΝΑΙ, αλλά έμμεσα (γιατί η απόσταση επηρεάζει την ταχύτητα)

Shared Hosting vs Dedicated/Cloud Server

Τελευταίος και με τη λιγότερη ανάλυση στο Internet παράγοντας για το SEO, είναι ο τύπος της φιλοξενίας που θα επιλέξεις. Και αναφερόμαστε στον βασικό διαχωρισμό, ανάμεσα σε κοινόχρηστη (shared) και αποκλειστική (dedicated) φιλοξενία.

Η κοινόχρηστη φιλοξενία (Shared Hosting) περιλαμβάνει έναν αριθμό websites εντός του ίδιου server. Αυτά τα websites αποτελούν τους γείτονές σου και μπορούν υπό προϋποθέσεις να επηρεάσουν το ranking του site σου. Μέσα σε αυτά τα websites μπορεί να υπάρχουν σελίδες με ακατάλληλο περιεχόμενο ή websites με κακόβουλη διαστηριότητα. Σε αυτή την περίπτωση είναι και στο χέρι του παρόχου να προστατεύσει την ακεραίοτητα του server και κατ’επέκταση του website σου.

Μία αποκλειστική φιλοξενία (Cloud VPS ή Dedicated server) αποτελείται από ένα φυσικό ή εικονικό κομμάτι πλήρως απομονωμένο και με δικούς του πόρους. Εδώ οι “κακοί γείτονες” που αναφέραμε παραπάνω δεν υπάρχουν. Επομένως στο τέλος της ημέρας, στο κομμάτι του SEO οι δικές σου και μόνο ενέργειες είναι υπεύθυνες. Αν βάλουμε στην εξίσωση και τις γενικότερα πιο υψηλές ταχύτητες σε σχέση με τα shared hosting κάνουν την επιλογή αυτή την ξεκάθαρα ανώτερη τεχνικά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο παραπάνω διαχωρισμός αποτελεί μια κατευθυντήρια γραμμή και όχι έναν απόλυτο γενικό κανόνα. Υπάρχουν Cloud VPS που είναι κατώτεροι των περιστάσεων όπως υπάρχουν και Shared Hosting που κάνουν πολύ καλή δουλειά για να προστατεύσουν το website σου. Και επειδή εκτός από την απόδοση σε απόλυτους αριθμούς, στην εξίσωση μπαίνει το budget αλλά και η τεχνική κατάρτιση που μπορεί να απαιτείται για το στήσιμο και τη συντήρηση ενός αποκλειστικού server, αξίζει να εξετάσεις και shared hosting που να πληρούν τις προϋποθέσεις για ένα αξιοπρεπές SEO plan.

Έλεγχος σε επίπεδο ασφαλείας, ενέργειες όταν παρατηρηθεί κακόβουλη δραστηριότητα από κάποιο site, φίλτρα, όρια στη χρήση πόρων, προστασία από DDOS attacks είναι κάποιες από τις απαραίτητες ερωτήσεις που πρέπει να κάνεις στον πάροχο φιλοξενίας σου. Αν σε καλύπτει σε όλα τα παραπάνω τότε γιατί να μην εμπιστευτείς και ένα ποιοτικό shared hosting;

Πλέον υπάρχουν και πιο premium επιλογές, όπως το Semi Dedicated Hosting, που ανήκουν στην κατηγορία της κοινόχρηστης φιλοξενίας όμως προσφέρουν εντυπωσιακές επιδόσεις που ανταγωνίζονται τους Cloud VPS και υπόσχονται έξτρα “φροντίδα” σε επίπεδο server.

Επομένως ο τύπος φιλοιξενίας παίζει μεγάλο ρόλο. H απόδοση του server σε απόλυτους αριθμούς όμως δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας για την επιλογή σου. Μπαίνουν δυνατά στην εξίσωση και η τεχνογνωσία αλλά και το διαθέσιμο budget. Έτσι, καλείσαι πλεον να επιλέξεις όχι τόσο το καλύτερο όσο το πιο κατάλληλο για εσένα web hosting.

Η αγορά έχει ανοίξει και υπάρχουν πολλές διαφορετικές και έξυπνες επιλογες για να πάρεις το απόλυτο value-for-money!

Τελικά ο τύπος hosting μπορεί να επηρεάσει το SEO; Εννοείται!

Τι ισχύει με domain names & καταλήξεις (TLDs)

Τα domain names χωρίζονται σε δύο μέρη: το top-level domain (κατάληξη ή TLD) και το κύριο μέρος ή αλλιώς second-level domain.

Αν το domain name σου είναι το [ονομαμου].gr. Το “.GR” είναι κατάληξη/TLD ενώ το “ονομαμου” είναι το SLD. Μαζί συνθέτουν το domain name.

Επίσημα η Google μας λέει ότι δε λαμβάνει τα domain name υπόψην της όταν πρόκειται για website ranking. Αυτό θεωρητικά σημαίνει ότι τα domain names “sports-outfit.gr” και “cheap-sport-outfilts-xxl-free-shipping.gr” η Google τα αντιμετωπίζει με τον ίδιο τρόπο. Εύκολα κάποιος καταλαβαίνει βέβαια ότι το πρώτο είναι ένα απλό και ξεκάθαρο domain name που θα μπορούσε να έχει μία αξιόπιστη ιστοσελίδα ενώ το δέυτερο δίνει την εντύπωση μιας spammy ιστοσελίδας που δεν εμπιστεύεσαι εύκολα.

Πρακτικά δηλαδή η επιτυχία ενός domain name κρίνεται από την εικόνα που δημιουργεί στο κοινό για το brand και τις υπηρεσίες που παρέχει. Ένα καλαίσθητο domain name δημιουργεί τις συνθήκες για να πάρει περισσότερα clicks και μακροπρόθεσμα ενδεχομένως να βοηθήσει και το ranking της ιστοσελίδας.

Στο παρελθόν βέβαια τα δεδομένα ήταν αλλιώς, και το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ήταν η περίπτωση των exact match domain names που θα δούμε παρακάτω.

Exact Match Domains (EMDs)

Exact match domains είναι τα ονόματα χώρου που ταιριάζουν ακριβώς σε μία συγκεκριμένη αναζήτηση. Ένα παράδειγμα θα μπορούσε είναι το “agrotikaproiontadramas.gr”.

Υπήρξε μία περίοδος που ένα EMD έδινε εντυπωσιακά αποτελέσματα στην αναζήτηση που περιείχε ακριβώς τη φράση του domain. Ίσως να φαίνεται αστείο ή παράξενο σε κάποιους που δεν το έχουν ζήσει αλλά η αλήθεια είναι ότι δούλευε. Στο παραπάνω παράδειγμα με το domain “agrotikaproiontadramas.gr”, ο κάτοχός του θα έβλεπε το site του σε πλεονεκτική θέση στην αναζήτηση “αγροτικά προϊόντα Δράμας” και έπαιρνε σημαντικό οργανικό traffic.

Σήμερα φυσικά όλα τα παραπάνω έχουν αλλάξει και το domain name αλλά και η κατάληξη που θα επιλέξεις δεν έχουν σε καμία περίπτωση τέτοια επίδραση.

Καινούριες καταλήξεις (TLDs)

Συνήθως, τα domain names περιλαμβάνουν το όνομα ενός brand, μια κατηγορίας ή ενός συγκεκριμένου προϊόντος και μία γνωστή κατάληξη όπως .GR, .COM ή .EU.

Αυτές οι γενικού τύπου καταλήξεις είναι αρκετά “ξεζουμισμένες” και βρίσκεις πιο δύσκολα διαθέσιμο το ιδανικό domain name για το brand σου.

Έτσι, τα τελευταία χρόνια οι θεματικές καταλήξεις γίνονται όλο και πιο πολύ δημοφιλείς. Καταλήξεις όπως .SHOP, .SITE, .APP, .SHOES και πολλές άλλες έχουν γίνει mainstream και σιγά σιγά αρχίζει ο κόσμος να τις αναγνωρίζει ως αντίστοιχες του .GR και του .COM.

Αυτές οι νέες καταλήξεις σου δίνουν τη δυνατότητα να δώσεις κατευθείαν σε κάποιον το στίγμα του brand σου. Παράλληλα, μπορείς να βρείς πιο εύκολα το διαθέσιμο όνομα που σου ταιριάζει μιας και οι καταλήξεις αυτές έχουν πολύ μεγαλύτερη διαθεσιμότητα σε domain names σε σχέση τις πιο συνήθεις καταλήξεις όπως το .COM όπου τα “καλά είναι πιασμένα”.

Είναι η ηλικία του domain name παράγοντας για SEO;

Αρκετοί άνρθωποι του χώρου υποστηρίζουν ότι μία ιστοσελίδα που υπάρχει εδώ και πολύ καιρό, έχει προβάδισμα σε ο,τι αφορά το ranking της.

Η Google έχει απαντήσει αρκετές φορές σε αυτό τον “μύθο” με πιο χαρακτηριστικό το πρόσφατο tweet του John Mueller που ξεκαθάρισε ότι “Η ηλικία του domain name δε βοηθάει απολύτως πουθενά“.

Έτσι αν έχεις βρει το domain name που σου ταιριάζει κατοχύρωσέ το τώρα και μην μπεις σε διαδικασία να περιορίσεις τις επιλογές σου χωρίς λόγο.

Τελικά τα domain names επηρεάζουν το SEO; Όχι ,αλλά ένα σωστό domain name θα βοηθήσει την εικόνα του brand σου.

Συμπερασματικά

Θα λέγαμε πως σήμερα η βελτιστοποίηση της απόδοσης στις μηχανές αναζήτησης για κάποιες επιχειρήσεις είναι ο πιο κρίσιμος παράγοντας της επιτυχίας τους. Σε αυτή τη διαδικασία μην αγνοήσεις την επίδραση του web hosting στο ranking του site σου. Οι παραπάνω παράγοντες που αναφέρουμε λίγο ή πολύ επιδρούν αποφασιστικά και πρέπει να σε απασχολήσουν αν θέλεις να δεις τα καλύτερα αποτελέσματα. Επίλεξε έναν πάροχο που θα έχει την τεχνογνωσία, το μέγεθος και τις προοπτικές να σε υποστηρίξει σε όλα τα παραπάνω για να δώσεις στο site σου την έξτρα ώθηση που χρειάζεται!

Share it!