Subdomains: Τι είναι και πώς μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις αποδοτικά

Ακόμα και άνθρωποι εκτός του χώρου έχουν ακούσει το όρο “domain name”. Υπάρχουν όμως και τα subdomains.
Στο τέλος του άρθρου αυτού θα είσαι θέση να καταλάβεις τι σημαίνουν, ποια η χρήση τους συνήθως και πώς μπορείς να τα αξιοποιήσεις αποδοτικά.

Ποια η διαφορά του subdomain με ένα domain

Aς ξεκινήσουμε από τα βασικά. Βλέποντας στη μπάρα διεύθυνσης του browser σου θα βρεις το “blog.pointer.gr” 

To μέρος της κατάληξης “gr” είναι το top-level domain, το κομμάτι του βασικού domain μετά την κατάληξη “pointer”  είναι το second-level domain και το κομμάτι “blog” που είναι στην αρχή είναι το subdomain.

Top-level domain (TLD)

Είναι το δεξιό κομμάτι του url της ιστοσελίδας. Είναι η κατάληξη και μπορεί να είναι είτε ο κωδικός κάποιας χώρας (πχ .GR) είτε κάποιας συγκεκριμένης θεματολογίας (.info, .blog)

Second-level domain (SLD)

Είναι κομμάτι δεξιά της κατάληξης και αποτελεί το κύριο σώμα του domain name. Στο παράδειγμα με το blog μας SLD αποτελεί το “pointer”. Συνήθως εδώ βρίσκεται το κύριο μέρος του ονόματος μιας ιστοσελίδας.

Second-level domain & top-level domain μαζί αποτελούν το domain name.

Subdomain

Το subdomain φυσικά είναι στο αριστερό κομμάτι του url, το “blog” στην περίπτωσή μας. Το χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να φτιάξουμε ξεχωριστές ενότητες σε ένα site. Έτσι συχνά συναντάμε subdomains όπως “blog“, “eshop“και διάφορα άλλα ευρύτερα ή ανεξάρτητα κομμάτια του κεντρικού site. Τα κομμάτια αυτά για διάφορους λόγους θέλουμε να ξεχωρίσουμε από το κεντρικό site. Πώς και γιατί το κάνουμε αυτό, θα δούμε αναλυτικά παρακάτω.

Συχνές χρήσεις των subdomains

Πάμε τώρα να δούμε πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα subdomains και τι θα κερδίσουμε δουλεύοντας με αυτά. Τα subdomains δεν είναι πάντα απεριόριστα ούτε η χρήσιμοποίηση τους γίνεται πάντα σωστά. Γι’αυτό και παρακάτω θα αναφέρουμε τις πιο βασικές χρήσεις και κατά πόσο μπορείς και συ να τα χρησιμοποιήσεις αν πιστέυεις ότι ανήκεις σε κάποια από τις σχετικές κατηγορίες.

Πάμε να δούμε τις πιο συνήθεις χρήσεις τους:

Δημιουργία ενός ξεχωριστού blog

Ο βασικότερος λόγος να θέλεις να βάλεις το blog σου σε subdomain είναι να διαχωρίσεις το ύφος ή το περιεχόμενό του από τη βασική σου ιστοσελίδα. Μπορεί η βασική σου ιστοσελίδα να είναι αρκετά “business”, αλλά εσύ να θέλεις να δώσεις έναν άλλο τόνο στο blog σου. Ίσως με μία διαφορετική θεματολογία ή με ένα πιο ελαφρύ και προσωπικό ύφος.

Μπορεί επίσης να σε διευκολύνει τεχνικά, στην περίπτωση που θέλεις κάτι αυτόνομο και εύκολα διαχειρίσιμο. Έτσι μπορείς εύκολα να βάλεις για παράδειγμα ένα WordPress που έχει έτοιμη τη λειτουργικότητα αυτή και είσαι καλυμμένος χωρίς πολύ κόπο.

Online shop

Αντίστοιχα με το blog, και στην περίπτωση που θέλεις να προσθέσεις την επιλογή ηλεκτρονικού καταστήματος στο site σου το subdomain είναι μία καλή επιλογή. Ειδικά σε περιπτώσεις delivery φαγητού / καφέ πολύ συχνά οι πλατφόρμες αυτές είναι εντελώς ανεξάρτητες, έχουν ένα διαφορετικό περιβάλλον και είναι σχεδόν επιβεβλημένο να μπαίνουν σε subdomain.

Στόχευσε σε διαφορετικές περιοχές

Πολύ συχνό είναι το φαινόμενο να έχεις μια επιχείρηση που να δραστηριοποιείται σε διάφορες περιοχές και κάθε περιοχή να έχεις τις δικές της ιδιαιτερότητες. Και μάλιστα σε βαθμό που χρειάζεσαι ξεχωριστό site για κάθε περιοχή. Σε αυτή την περίπτωση η λειτουργία του subdomain ταιριάζει απόλυτα. Ιδιαίτερα δημοφιλής είναι η επιλογή του subdomain όταν μιλάμε και για εκδοχές του site με διαφορετικές γλώσσες.

Franchises και αντιπροσωπείες

Συχνό φαινόμενο επίσης είναι franchises να δίνουν subdomains για τις ιστοσελίδες των καταστημάτων τους τα οποία είναι ξεχωριστά αλλά είναι καλό να λειτουργούν κάτω από το ίδιο κεντρικό domain του franchise. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με αντιπροσωπείες αυτοκινήτων που ομαδοποιούν τους συνεργάτες τους.

Βάλε τη mobile έκδοση του site σου

Κάτι επίσης αρκετά συχνό φαινόμενο είναι το “m.” το οποίο χρησιμοποιείται για να τοποθετηθεί η έκδοση της ιστοσελίδας για κινητά. Αυτό γίνεται όταν μιλάμε για σημαντικές διαφοροποιήσεις που πρακτικά καθιστούν το “m.” μία εντελώς διαφορετική ιστοσελίδα. Αυτό συμβαίνει για παράδειγμα στο Facebook εδώ και πολλά χρόνια όπου η έκδοση των κινητών “ζει” σε subdomain και έχει πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά από την desktop έκδοση.

Δοκιμή του νέου website

Όταν μπεις σε διαδικασία redesign η πιο συνήθης επιλογή είναι να βλέπεις ή να δείχνεις το νέο site καθώς δημιουργείται σε ένα subdomain όπως πχ το “new.“. Αυτό είναι κάτι βολικό που δεν απαιτεί κάποιο extra domain ή κόπο και επικοινωνείται εύκολα.

Subdomains vs Subdirectories: Ποιο να χρησιμοποιήσεις;

Σε αρκετές από τις περιπτώσεις που θα έρθεις αντιμέτωπος με το δίλημμα αυτό, δεν είναι ξεκάθαρο το ποια είναι η πιο σωστή επιλογή. Η επιλογή του subdirectory σημαίνει η σελίδα ή το section να μπει μετά το domain name εντός του κύριου site (pointer.gr/blog). Αν το περιεχόμενο που θέλεις να προσθέσεις στο site σου απευθύνεται στο ίδιο κοινό και δε διαφέρει σημαντικά από το υπόλοιπο, τότε ειναι καλή ιδεά να χρησιμοποιήσεις subdirectory και όχι subdomains.

Ένας ακόμη λόγος που μπορεί να καθορίσει την επιλογή σου είναι τα όρια που μπορεί να θέσει ο hosting provider. Πολλοί πάροχοι βάζουν ένα ανώτατο όριο subdomains που μπορείς να χρησιμοποιήσεις. Σε αυτή την περίπτωση είτε δε θα μπορείς να ανοίξεις νέο subdomain είτε θα “κανεις οικονομία” και θα τα χρησιμοποιείς συνετά για μην τελειώσουν.

Τι ισχύει με το S.E.O.

Η μεγάλη εικόνα μας δείχνει ότι η Google βαθμολογεί με παρόμοιο τρόπο subdomains & subdirectories. Η βασική διαφορά είναι ότι τα subdomains αναγνωρίζονται από τη Google ως ξεχωριστά websites. Γι’αυτό και στο Google Search Console ενεργοποιούνται και πιστοποιούνται ξεχωριστά.

Στο επίσημο βίντεο που έχει κυκλοφορήσει η Google πάνω στο θέμα, ο Τζον Μίλερ εξηγεί:

Πρέπει να επαληθεύσεις ξεχωριστά τα subdomains στο Search Console, να κάνεις αλλαγές στις ρυθμίσεις του και να μετράς τις επιδόσεις για κάθε subdomain ξεχωριστά.

Εμεις μαθαίνουμε να τα ενημερώνουμε ξεχωριστά, όμως στην ουσία αυτό είναι κάτι απλά τυπικό που συμβαίνει τις πρώτες ημέρες των μετρήσεων.

Με δυο λόγια, απλά χρησιμοποίησε αυτό που εξυπηρετεί καλύτερα το στήσιμό σου.

Βλέπουμε λοιπόν ότι και η ίδια Google επίσημα ξεκαθαρίζει ότι η επιλογή ανάμεσα σε subdomain και subdirectory είναι περισσότερο θέμα δομής και περιεχομένου του ίδιου του site και δε θα έπρεπε η επιλογή σου αυτή να στηρίζεται σε αυτό που “είναι καλύτερο για το SEO”.

Συμπερασματικά

Τα subdomains είναι ένα πολύ δυνατό εργαλείο κατά την ανάπτυξη μίας ιστοσελίδας. Το σημαντικότερο είναι να κάνεις έξυπνη χρήση τους, στις κατάλληλες περιπτώσεις και όπου πραγματικά χρειάζεται.

Κάθε νεα ενότητα στο website σου καλό είναι να την αναλύεις και με βάση το δίλημμα “subdomain ή subdirectory;” Το SEO δε θα έπρεπε να αποτελεί κυρίαρχο παράγοντα επιλογής για το δίλημμα αυτό.

Ελπίζουμε με το τέλος του άρθρου να έμαθες κάτι χρήσιμο και έχεις ήδη μερικές ιδέες για το πώς θα αξιοποίησεις τα subdomains στη δική σου ιστοσελίδα!

Share it!