Είναι αρκετά τα χρόνια που ο απλός χρήστης μπορεί να κάνει των social media και να εκφράσει την απόψή του για προϊόντα και υπηρεσίες που αγοράζει στον φυσικό αλλά και στον online κόσμο.
Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να εκφραστεί πολλές φορές και αρνητικά.
Και τί όμως ενδιαφέρει αυτό εσένα και την μικρή σου επιχείρηση;
Σε ενδιαφέρει πολύ! Καθώς η αρνητική γνώμη ενός από τους πελάτες σου, μπορεί να διαμορφώσει τη κοινή άποψη των πελατών σου ή των δυνητικών πελατών σου και να επηρεάσει μια επόμενη αγορά τους.
Ναι αλλά συνήθως αυτό δεν συμβαίνει με τις μεγάλες επιχειρήσεις;
Όχι πιά και όχι μόνο!
Σκέψου ότι έχεις ένα μικρό ξενοδοχείο σε ένα μικρό νησί. Ένας επισκέπτης σου που είναι μέτρια εξοικιωμένος με την τεχνολογία (να κουβαλά απλά ένα smartphone επάνω του), η πρώτη κίνηση που θα κάνει κατα τη διάρκεια της διαμονής του ή αφού εγκαταλείψει το ξενοδοχείο, είναι να γράψει μια καλή ή κακή κριτική στο Booking ή στο TripAdvisor.
Αναλόγως από που έρχεται ο επισκέπτης μπορεί να έχει διαθέσιμα και άλλα δεκάδες “βήματα” για να πεί την άποψή του! Ένα τοπικό blog για παράδειγμα στη Γερμανία, που θα επηρεάσει αντίστοιχους επισκέπτες για να αποφασίσουν εάν θα μείνουν στο ξενοδοχείο σου!
Εδώ έρχεται να βοηθήσει η μέθοδος του social media monitoring.
Βέβαια δεν προσφέρει μόνο τον έλεγχο των αναφορών, αλλά όλες οι λειτουργίες του θα εξηγηθούν παρακάτω.
Το social media monitoring ουσιαστικά είναι η χρήση ενός ή περισσοτέρων εργαλείων για να ελέγχεις όλες τις αναφορές που γίνονται στα κοινωνικά δίκτυα και ενδεχομένως σε αφορούν. Για παράδειγμα, μπορείς να βάλεις σε ένα από αυτά τα εργαλεία, το όνομα της εταιρίας σου και αυτό συνεχώς να κοιτά και να σε ειδοποιεί για τυχόν αναφορές.
Έτσι (1) Θα μπορείς να βλέπεις αν γίνονται θετικές αναφορές ή αρνητικές για την επιχείρησή σου. Άμεσα θα μπορείς να ευχαριστείς για τα καλά τους λόγια ή να παίρνεις θέση στη συζήτηση για ένα παράπονο που έχουν κάνει για το προϊόν σου.
(2) Επίσης οι λέξεις κλειδιά που θα παρακολουθείς μπορεί να είναι και ο ανταγωνιστής σου. Έτσι θα έχεις εικόνα για το τί ακριβώς αναφέρεται για τους ανταγωνιστές σου, αλλά ενδεχομένως να μπορείς να παρακολουθείς και κινήσεις που κάνουν σε επίπεδο marketing. Μία έκθεση, μια διαφήμιση, ένα δελτίο τύπου ή οτιδήποτε άλλο μπορεί να καταγραφεί στον online κόσμο.
(3) Οι λέξεις κλειδιά μπορούν να αφορούν γενικές έννοιες που αφορούν την αγορά που δραστηριοποιείσαι. Έτσι θα έχεις άμεσα εικόνα των εξελίξεων. Θα μπορείς να βλέπεις αν κάτι νέο έχει προκύψει στον τομέα σου, αλλά και ποίος καθοδηγεί τις εξελίξεις. Ποιός είναι δηλαδή αυτός που ονομάζουμε influencer της συζήτησης. Έτσι θα μπορείτε να προσεγγίσετε ανθρώπους που έχουν ειδικό ενδιαφέρον στο αντικείμενό σας και ενδεχομένως να εξελίξεται την γνωριμία σε μια συνεργασία προώθησης των υπηρεσιών σας.
Το παραπάνω, γίνεται συνήθως με bloggers οι οποίοι έχουν λόγο σε συγκεκριμένα θέματα και επηρεάζουν ορισμένο κοινό. Οι εταιρίες προσεγγίζουν τους bloggers και προωθούν τα προϊόντα τους. Αναλόγως τον τομέα, σίγουρα θα βρείς έναν πολύ δημιουργικό τρόπο να προσεγγίσεις έναν influencer της αγοράς σου.
Με μια καλή συμφωνία μπορείς να επεκτείνεις τις βασικές λειτουργίες προώθησης της επιχειρήσής σου σε κάτι πιο φρέσκο και ενδεχομένως πιο αποδοτικό!
Βέβαια όλη αυτή η πληροφορία στον καθένα μπορεί να δώσει πολλές ιδέες για να την εκμεταλευτεί και με περισσότερους τρόπους.
Στην Ελλάδα υπάρχουν αρκετά εργαλεία που υπόσχονται καλά αποτελέσματα στο social media monitoring, με επικρατέστερο το Monitor της Sidebar. Βέβαια με άψογα αποτελέσματα για ξένες αγορές θα βρείτε εργαλεία social media monitoring όπως το Sysomos Heartbeat ή την πλατφόρμα της Hootsuite που εξαγόρασε το πολύ καλό εργαλείο της UberVU.