Χρειάζεσαι ακόμη το AMP το 2022;

Από το πρώτο διάστημα κυκλοφορίας του, το AMP το αντιμετωπίστηκε με αρκετή επιφύλαξη, διχάζοντας την κοινή γνώμη. Αυτό που υπόσχονταν στους χρήστες ήταν αστραπιαία φόρτωση σελίδων στο κινητό και για να υλοποιηθεί χρειαζόταν ριζικές παρεμβάσεις στις ιστοσελίδες. Αυτή η αρχική διχογνωμία οδήγησε σε μεγάλο αριθμό “early adaptors” που έδωσαν ψήφο εμπιστοσύνης στη νέα υπηρεσία της Google ενώ παράλληλα αρκετοί developers προτίμησαν να περιμένουν ασκώντας κριτική στην Google για τον τρόπο που προσεγγίζει τη νέα αυτή λειτουργία.

Έξι χρόνια αργότερα, το ΑΜΡ είναι ακόμη εδώ και μάλιστα έχει ένα μεγάλο αριθμό ενεργών χρηστών. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε αν αξίζει σήμερα να χρησιμοποιήσεις το Google AMP και ποια φαίνεται να είναι τα πλάνα της εταιρείας γι’ αυτό.

Τι είναι το AMP

Όπως μας “προδίδουν” τα αρχικά του “Accelerated Mobile Pages” σημαίνει “Επιταχυνόμενες Σελίδες για Κινητά” σε ελεύθερη μετάφραση. Ουσιαστικά πρόκειται για σελίδες που είναι προ-αποθηκευμένες έτσι ώστε να φορτώνουν πολύ πιο γρήγορα στο κινητό σου. Όταν ανοίγεις μία AMP σελίδα από το κινητό σου συνήθως ανοίγεις μία πιο απλοποιημένη εκδοχή της ιστοσελίδας που φορτώνει πολύ γρήγορα.

Τι κάνει το AMP σημαντικό;

Εδώ φυσικά η προφανής απάντηση είναι η ταχύτητα. Το Google AMP πετυχαίνει πολύ γρήγορες ταχύτητες φόρτωσης μειώνοντας δραστικά τα στοιχεία που χρειάζεται να φορτωθούν για τη σελίδα σου με κάθε κλικ. Αυτές οι ταχύτητες κάνουν το AMP δελεαστικό για όλες τις ιστοσελίδες που έχουν mobile χρήστες. Πρακτικά το Google AMP επιτρέπει στους developers να χρησιμοποιούν μία απλοποιημένη και ταχύτερη εκδοχή των σελίδων στους στις κινητές συσκευές.

Πέρα από την ταχύτητα όμως, η Google έδωσε και ένα επιπλέον κίνητρο το οποίο αφορούσε τα ειδησεογραφικά websites. Αυτό ήταν ότι το AMP αποτελούσε προϋπόθεση για να εμφανιστεί το site σου στις “Κυριότερες ειδήσεις” (δες την εικόνα παρακάτω).

Οι κυριότερες ειδήσεις στο Google News

Εξαιτίας αυτής της αποκλειστικότητας, αρκετοί χρήστες αναρωτήθηκαν αν τελικά το AMP θα κάνει καλό ή όχι. Κατά μία έννοια η κίνηση αυτή της Google μας έδειχνε αφενός μεν ότι το AMP είχε έρθει για να μείνει, αφετέρου δε ότι έτσι θα εδραίωνε ακόμα περισσότερο την κυριαρχία της στο χώρο του web υποχρεώνοντας έμμεσα τα sites να ακολουθήσουν ένα δικό της project.

Το AMP αξίζει το 2022;

Και κάπως έτσι φτάνουμε στην αρχική μας ερώτηση. Για να μπορέσουμε να την απαντήσουμε θα χρειαστεί να αξιολογήσουμε όλες τις παραμέτρους:

Επηρεάζει τη θέση σου στην αναζήτηση Google;

Σύμφωνα με την ίδια τη Google, το AMP δεν αποτελεί παράγοντα αξιολόγησης του site.
Ωστόσο, αυτό από μόνο του δε μας δίνει μία ολοκληρωμένη εικόνα.
Στο επίσημο documentation που κυκλοφόρησε το 2021 η Google μας λέει:

Ενώ το AMP από μόνο του δεν αποτελεί παράγοντα αξιολόγησης για την αναζήτηση Google, η ταχύτητα είναι παράγοντας. Η αναζήτηση Google εφαρμόζει τα ίδια πρότυπα αξιολόγησης για όλες σελίδες  ανεξάρτητα από την τεχνολογία που χρησιμοποιείται για να κατασκευαστεί η σελίδα.

Google Search Central

Από τη στιγμή λοιπόν που το AMP έρχεται με εξαιρετική βελτίωση στους χρόνους απόκρισης (βασικός παράγοντας για το raking), μπορεί να το επηρεάσει έστω και έμμεσα. Και ενώ μπορείς να κάνεις καλό optimization και να δημιουργήσεις γρήγορες σελίδες, σε αρκετές περιπτώσεις είναι αδύνατο να πετύχεις το ακαριαίο άνοιγμα που προσφέρουν οι AMP σελίδες. Μη ξεχνάς ότι η AMP σελίδες “κλέβουν” λίγο μιας και προ-φορτώνονται κατά την αναζήτησή σου προκειμένου να μπορείς να τις ανοίξεις τόσο άμεσα.

Τι παίζει με τα ειδησεογραφικά

Στην κουβέντα για το AMP οφείλουμε να κάνουμε ξεχωριστή αναφορά στα ειδησεογραφικά. Όπως αναφέραμε και παραπάνω για να μπεις στα “top news” έπρεπε αποκλειστικά η σελίδα σου να υποστηρίζει AMP. Ενώ, αν δεν είχε γίνει αποδεκτό επίσημα, στην κατηγορία αποτελεσμάτων “ειδήσεις” τα AMP άρθρα κέρδιζαν έδαφος.

Επιπλέον, το έτσι κι αλλιώς απλοϊκό format των ειδησεογραφικών sites αποτελεί ιδανική περίπτωση για τα AMP άρθρα μιας και εστιάζουν κυρίως στο κείμενο και σε κάποιες εικόνες. Έτσι η AMP σελίδα του άρθρου δε χάνει κάτι σημαντικό σε λειτουργία ενώ είναι αρκετά εύκολη και η δημιουργία τους.

Η Google “τελειώνει” το AMP;

Με μια σειρά από αλλαγές από το 2021 και μετά η Google μας κάνει αναρωτιόμαστε αν ακόμα λαμβάνει τόσο σοβαρά το AMP. Πιο συγκεκριμένα:

  • Με την κυκλοφορία των core web vitals και του page experience αλγόριθμου της φαίνεται ότι δεν υπάρχει κάποιου είδους προνομιακή αντιμετώπιση για τις AMP σελίδες στα αποτελέσματα Google. 
  • Οι κυριότερες ειδήσεις (top news) που αναφέραμε παραπάνω δεν περιορίζονται σε AMP σελίδες αλλά οποιοδήποτε news portal μπορεί να βρεθεί στις θέσεις των top news ανεξαρτήτως AMP.
  • Επιπλέον το σήμα του AMP (με τον κεραυνό) δεν υπάρχει στα αποτελέσματα Google που ξεχώριζε τις AMP  pages από τα υπόλοιπα αποτελέσματα.

Αυτές οι αλλαγές δείχνουν ξεκάθαρα την απαγκίστρωση της Google από το project του AMP και φαίνεται ότι αυτό μάλλον δε το λογίζει πια ως το “next big thing”. 

Το μέλλον του AMP και η αποκατάσταση μιας “αδικίας”

Το AMP αυτή τη στιγμή έχει μεγάλη βάση εγκατεστημένων χρηστών. Αυτό καθιστά δύσκολη την κατάργησή του τουλάχιστον στο κοντινό μέλλον. Πλέον όμως, έχουμε το AMP που ίσως θα έπρεπε να υπάρχει εξαρχής. Ένα εργαλείο που εξυπηρετεί τόσο τους χρήστες κινητών συσκευών όσο και τους δημιουργούς σελίδων. Αποτελεί μία καλή εναλλακτική για μια γρήγορη mobile σελίδα και είναι μια εξαιρετική επιλογή για ειδησεογραφικά sites.

Κατά μία έννοια έχουμε μία αποκατάσταση μια αδικίας, μία “κανονικοποίηση” της κατάστασης που έχει τη Goolge να μας δίνει ακόμη τη δυνατότητα για γρήγορη φόρτωση των σελίδων από κινητό και τίποτα παραπάνω. Χωρίς υπερβολικές επιβραβεύσεις και έμμεσες πιέσεις για να το χρησιμοποιήσουμε. Χωρίς να δίνουμε στη Google μεγαλύτερο έλεγχο απ’ όσο ενδεχομένως θα θέλαμε. 

Ποια νέα features περιμένουμε;

Σήμερα που μιλάμε υπάρχουν στα σκαριά νέες λειτουργίες που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το AMP και περιμένουμε να κυκλοφορήσουν μέσα στα επόμενα χρόνια. Παρότι δεν είναι όλες επιβεβαιωμένες, η αναφορά τους και μόνο μας δείχνει που το πάει η Google σε σχέση με το project του AMP. Μερικά από αυτά που ακούμε:

  1. Αποκλειστικές AMP σελίδες:
    Ψηλά στη λίστα βρίσκεται η δυνατότητα δημιουργίας σελίδων που θα γίνονται μόνο με την πλατφόρμα του AMP. Κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο παλιά μιας και ήταν πολύ περιορισμένα αυτά που μπορούσες να φτιάξεις με AMP. Πλέον όμως με τη χρήση και της JavaScript και όλες τις αναβαθμίσεις που έρχονται είναι θέμα χρόνο να μπορούν να δημιουργηθούν σελίδες με αναπτυγμένη λειτουργικότητα αποκλειστικά μέσω του AMP.
  2. AMP Bento components:
    Η ιδεά ότι μπορεις να χρησιμοποιήσεις μερικά components του AMP που σου αρέσουν στη σελίδα σου , αν μη τι άλλο, είναι εξαιρετική. Και δίνουν επιπλέον αξία στο AMP ανεξάρτητα από την πορεία του στο μέλλον. Η Bento βιβλιοθήκη υπάρχει και περιμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον την απήχηση που θα έχει στο μέλλον.
  3. Προ-φόρτωση σελίδων που δεν είναι AMP
    Αυτό είναι κάτι που στη θεωρία μοιάζει ιδανικό. Μέχρι πριν μερικά χρόνια κάτι τέτοιο φάνταζε κάτι απλησίαστο. Ωστόσο, οι κινήσεις της Google μας δείχνουν ότι ερχόμαστε ακόμα πιο κοντά σε ένα Internet πολύ πιο γρήγορο. Στην προσπάθειά της αυτή, η Google αντιμετώπισε δύο καίρια ζητήματα:
    To πρώτο αφορά τη δυσκολία να βρεθεί μία αυτοματοποιημένη μέθοδος αξιολόγησής μέσα από την οποία να κρίνει ποιες σελίδες είναι για προ-φόρτωση. Το δεύτερο αφορά το θέμα της ασφάλειας μιας και απαιτείται προ-φόρτωση σελίδας χωρίς ο χρήστης να έχει δώσει κάποια συναίνεση.
    Η εφαμοργή των signed exchanges (SXG) φτιάχτηκε για να αντιμετωπίσει τα δύο αυτά ζητήματα και μπορεί να καταστήσει εφικτό τον έλεγχο και την επαλήθευση σελίδων εκτός AMP και κατά κάποιον τρόπο έχει ανοίξει το δρόμο προς αυτή την κατεύθυνση. Περιμένουμε να δούμε πώς θα αξιοποιηθεί η συγκεκριμένη προοπτική μιας και μπορεί να αλλάξει μια και καλή το web των mobile χρηστών.

Κλείνοντας

Το AMP ξεκίνησε ως ένα project που υποσχόταν ταχύτητα και στην πορεία εξελίχθηκε σε κάτι πολύ μεγαλύτερο. Ίσως η Google ήθελε να πάρει ακόμη ένα κομμάτι του web αποκλειστικά κάτω από τη δική της ομπρέλα.

Πλέον το AMP μοιάζει με μια καλή επιλογή για ειδησεογραφικά websites. Αν το site σου δεν είναι ειδησεογραφικό, για να μπορέσεις να φτάσεις στην ιδανική εμπειρία για τους mobile χρήστες μέσω του AMP, απαιτείται πολλή δουλειά και ριζική παραμετροποίηση. Στα δικά μας μάτια, είναι προτιμότερο να αφιερώσεις το χρόνο αυτό για να βελτιστοποιήσεις την “κανονική” mobile σελίδα σου και να τη φτάσεις σε μια αντίστοιχη του AMP ταχύτητα χωρίς να χρειάζεται να συντηρείς δύο ξεχωριστά format.

Εσένα η αποψή σου για το AMP ποια είναι; Αξίζει να ασχοληθείς σοβαρά σήμερα;

Share it!